Zmieniamy się dla Ciebie. Niektóre funkcje serwisu mogą być tymczasowo niedostępne.

Blog

Resort finansów szykuje zmiany w akcyzie od samochodów. To będą spore zmiany.

Resort finansów szykuje zmiany w akcyzie od samochodów. To będą spore zmiany.

Dodano: 03.11.2016

Jest duża szansa, że nowe przepisy wejdą już 1 stycznia 2017 r. Wiesław Jasiński – wiceminister finansów – zapowiedział, że dla każdego samochodu będzie przypisana jasna, konkretna stawka, a wartość auta nie będzie miała już znaczenia. Nowe zasady uzależnią wysokość akcyzy od dwóch czynników: roku produkcji auta i pojemności jego silnika.

Podatek akcyzowy jest nakładany na samochody rejestrowane po raz pierwszy w naszym kraju. Dotyczy to zarówno aut nowych, jak i np. sprowadzanych z zagranicy.

Przy nakładaniu podatków obowiązywać będą cztery przedziały wiekowe. 

  • Pierwszy dotyczy aut wyprodukowanych w 2004 r. i starszych. 
  • Drugi – aut z lat 2005-2009; 
  • Trzeci – obejmie lata 2010-2015; 
  • Czwarty – samochody z 2016 r. i młodsze.
 
Będą także przedziały, które odpowiadają pojemności silnika. 
  • Najniższy przedział to auta o pojemności poniżej 1,2 litra. 
  • Następny przedział obejmie samochody o pojemności od 1,2 litra do 1,5 litra. 
  • Kolejny będzie dotyczył pojemności 1,5 – 2 litra, a kolejny auta do 2,5 litra. 
  • Potem stawki będą wzrastać wraz ze wzrostem pojemności o 500 centymetrów.

Biorąc pod uwagę samochody starsze, ale z małymi silnikami, stawka powinna być na poziomie zbliżonym do tego, co mamy teraz.
W przypadku samochodów nowszych, podatek może być w wysokości niższej niż obecnie. W przypadku aut wyprodukowanych w 2016 roku i później najniższa stawka w przypadku silników o pojemności do 1,2 l będzie wynosić 424 zł. Wg Instytutu Samar, dziś za takie auta średnia akcyza wynosi 4709 zł, czyli dużo więcej. Zyskają obecnie najbardziej „pokrzywdzone pojemności”. Dla samochodów z silnikami o pojemnościach 2,0-2,5 l oszczędności wyniosą średnio ok. 16,5 tys. zł. To dobra wiadomość. 
 
Z punktu widzenia serwisu (Motsy), którego podstawą jest kojarzenie najlepszych ofert na auta nowe i używane ale rocznikowo do 3-5 lat proponowane zmiany mogą okazać się pozytywne. Jednak aby tak było muszą być spełnione przynajmniej 2 warunki: kupujących musi być stać na zakup nowego lub w miarę nowego auta a dilerzy muszą dbać o swoich klientów podnosząc jakość swoich usług. Z danych i audytów ASO wynika, że na tym polu jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia.
Na pewno jednak „stracą” osoby, które nastawiają się na zakup auta używanego. W przypadku aut wyprodukowanych w 2010 roku i później akcyza będzie niższa niż dotychczas, ale jeśli chodzi o starsze auta, należy się spodziewać sporych podwyżek. Jeżeli zatem  auto  z silnikiem w przedziale 1,5 – 2 l kosztuje  przykładowo 10 000 zł to akcyza w nowej propozycji stanowić będzie 20% kosztu zakupu, finalnie więc samochód kosztować będzie 12 000 zł. Auto  z silnikiem 3 l w cenie np. 25 000 zł finalnie z akcyzą kosztować będzie 29 500 zł.  Z opłaty akcyzowej zwolnione mają być samochody zarejestrowane jako zabytkowe – to jeszcze nie jest pewne ale ustawodawca rozważa takie rozwiązanie.

bmw-328-hommage-old-vs-new

Reklama

Sieci społecznościowe

Facebook Twitter Google+ Instagram

Dane kontaktowe

NEWMOTSY Sp. z o. o.
Grodziska 8
60-363 Poznań
NIP: 7792443419
Regon: 364678125
KRS: 0000629120
d7b9b814da6e0f13c091e9198bf6466d3ac5f8e5